Wat is “Gezondheid”

Wat is “Gezondheid”

Wat is “Gezondheid”

De Wereldgezondheidsorganisatie definieert gezondheid als "een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere lichamelijke gebreken." (WHO, 1948)


Het is erg moeilijk om af te bakenen wanneer we iemand "gezond" kunnen noemen. Het Vlaams instituut gezond leven omschrijft gezondheid als een dynamisch begrip. Je kan je fysiek fit en vol energie voelen maar toch met mentale moeilijkheden zitten of omgekeerd. In het algemeen kan je iemand gezond noemen als hij/zij veerkrachtig en vitaal met het leven kan omgaan.



We worden steeds ouder maar jammer genoeg heeft dit ook een keerzijde. Veel mensen hebben te maken met een lang ziektetraject aan het einde van hun leven. Terwijl we vroeger vooral te maken hadden met infectieziekten zijn de chronische- of welvaartsziekten het probleem van deze tijd. We proberen deze dan te verhelpen met medicatie of chirurgische ingrepen.


model van epigenetica en effect van levensstijl
model van epigenetica en effect van levensstijl


Maar welvaartsziekten ontstaan niet van het ene moment op het andere. En onze gezondheid wordt niet enkel beïnvloed door onze genen. Wij zelf hebben ook invloed op onze gezondheid. Dit is ook al talloze keren onderzocht en neergeschreven. Zie bijvoorbeeld het boek je levensstijl als medicijn van Reginald deschepper (waar ik wat verder nog naar zal verwijzen) of the china study, één van de grootste studies over de invloed van onze voeding op onze gezondheid.


We kunnen dus effectief en doeltreffend op een preventieve wijze aan gezondheid werken. Zo toont de epigenetica hoe wij zelf invloed kunnen uitoefenen op onze genen met onze levenskeuzes. Daarom is het belangrijk om te weten wat onze gezondheid beïnvloed en wat wij er zelf aan kunnen doen.


Holistische benadering van gezondheid


Er zijn 3 facetten van gezondheid die elkaar beïnvloeden. Lichamelijke en geestelijke gezondheid en onze sociale relaties. Voor deze blog is het einddoel het versterken van de mentale veerkracht. Maar de 3 facetten van gezondheid zijn onoverkomelijk met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar continu. Het is dus enorm belangrijk om op een holistische wijze naar gezondheid te kijken. Persoonlijk vind ik zelf dat dit nog steeds veel te weinig gebeurt. Je mentaal welzijn en hoe je omgaat met stress en druk uit de omgeving beïnvloedt je lichamelijke gezondheid en je lichamelijke gezondheid (en dus je voeding, beweging, slaap,... ) heeft op zijn beurt dan weer een grote invloed op het mentaal welzijn. Heb je ongezonde gewoontes of gedragingen, dan zal dit ook invloed hebben op je psychisch functioneren en je welzijn. Daarom vind ik het belangrijk om op de blog rond veerkracht voldoende aandacht te schenken aan de algemene gezondheid.



When the body is tired the mind will often create worries to focus on


- Yung pueblo



De gezondheidsdeterminanten


Gezondheid wordt beïnvloed door verschillende factoren. Deze worden duidelijk voorgesteld in Health Field Concept van Lalonde. Dit model verdeelt de verschillende factoren die invloed hebben op onze gezondheid (de gezondheidsdeterminanten) op in 4 grote categorieën. De biologische factoren, de omgeving, voorzieningen en gezondheid en de leefstijl. (Lalonde, 1974)


Er zijn dus verschillende factoren waar wij zelf geen of weinig directe invloed op hebben. Zo wordt onze gezondheid beïnvloed door de kwaliteit en toegankelijkheid van onze gezondheidszorg, onze huisvesting, economische factoren,...


Daarom is het net zo belangrijk om in te zetten op de factoren waar wij wél een directe invloed op hebben: onze leefstijl.


Model van Lalonde (1974) van Het Vlaams Instituut Gezond Leven
Model van Lalonde (1974) van Het Vlaams Instituut Gezond Leven


Levensstijl als medicijn


Maar welke aanpassingen maak je nu best en op wat moet je letten? In het boek Je levenstijl als medicijn legt Reginald Deschapper dit haarfijn uit. Dit boek gebruik ik dan ook als leidraad doorheen de uitleg van de algemene gezondheid en de verschillende levensstijlpijlers.


Je zal ook zien dat ademhaling ook onder het luikje algemene gezondheid staat. Dit is geen specifieke levenstijlpijler, maar de ademhaling heeft zo een grote invloed op onze gezondheid dat ik het belangrijk vind om er extra aandacht aan te besteden.


De 7 levenstijlpijlers



  • Gezonde voeding

  • Voldoende beweging

  • Slaap

  • Minder stress

  • Sociale steun

  • Positieve mindset

  • Gezonde omgeving

  • + Ademhaling (extra)


Nog een interessant weetje: sommige epigenetische veranderingen die je teweeg breng met je levensstijl kunnen ook een effect hebben de volgende generaties. Dus een gezonde levensstijl heeft ook positieve gevolgen voor je nageslacht!


Wat je vooral moet onthouden


Wat je vooral moet onthouden van deze modellen en informatie is dat we invloed hebben op ons eigen gezondheid. We kunnen dus zelf aan de slag en hoeven onze gezondheid niet zomaar te "ondergaan".


We hoeven trouwens helemaal niet te streven naar perfectie. Het gaat er eerder om in het algemeen slimme keuzes te maken. Gedragsverandering vraagt tijd, verwacht dus niet van jezelf dat je van de ene dag op de andere je volledige levensstijl kan omgooien. Kan je dit wel? Fantastisch! Heb je geen superkrachten? Stel duidelijke kleine doelen en geef vooral niet op als je deze niet altijd behaalt.



Dit artikel is geschreven door Jana Goyvaerts - Student Toegepaste gezondheidswetenschappen
Bekijk het artikel op Noortje Gezondheidsblog:
https://noortje.jouwweb.be/algemene-gezondheid/algemene-gezondheid-1





Author Avatar

Over auteur

Met Beter Gezond willen we gezondheidszorg eenvoudiger toegankelijk maken voor hulpbehoevenden. Heb je een artikel die je graag wil delen op onze website? Stuur een mail naar gaetan@betergezond.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cijfer*