De 6 fasen van burn-out

De 6 fasen van burn-out

De 6 fasen van burn-out

Waar rook is, is vuur, en waar vuur is zijn er ook wel eens burn-outs. Deze sluipende opbranding gebeurd langzaam en geleidelijk wanneer je balans tussen werk en leven onevenwichtig verloopt gedurende een lange tijd.



Vooraleer je op kan branden moet je eerst in vuur en vlam staan voor je werk. Het begint voornamelijk bij mensen die een groot enthousiasme, ambitie en betrokkenheid hebben in hun werk. Maar geleidelijk aan slaat dit om in chronische stress, overbelasting en uiteindelijk fysieke en mentale uitputting. Meestal als je dit opmerkt is het al te laat.

Een burn-out verloopt meestal in 6 fasen. Deze kunnen verschillen maar dit zijn de grote lijnen:

1. Volledige prestatie en inzet


Je bent enthousiast, zet je helemaal in omdat je je verantwoordelijk voelt en goed werk wilt afleveren. Je stelt hoge eisen aan jezelf en werkt regelmatig over. Je stopt veel energie in je werk. Je bent er betrokken en vindt alles leuk. Je ervaart wel werkdruk maar je doet het gewoon en zet jezelf opzij. Je wilt aardig gevonden worden en bekend staan als een goede werknemer. Kortom je bent plichtsgetrouw.

2. Je geeft te veel, langzaam ga je inleveren


Je bent steeds meer met je werk bezig. Je kan thuis steeds moeilijker het werk van je afzetten en merkt da je het steeds drukker krijgt in je houd. Je piekert veel en kan dat piekeren niet stoppen. Je hebt behoefte aan rust en ontspanning, maar dat negeer je. Ach ja, want "het werk moet toch gedaan worden!" Maar je begint wel moe te worden, dus je legt je sociale kanten en hobby's aan banden. Zo kan je 's avonds recupereren. Maar slapen (inslapen of doorslapen) wordt steeds moeilijkere

3. Je verhoogt je inzet, je geeft nog meer


Je gaat harder werken, want je merkt dat je het anders niet meer redt. Daarbij wil je wel dat alles verloopt zoals gepland. Je wordt steeds vermoeider, raakt gefrustreerd en wordt prikkelbaarder. Je merkt tot je eigen ergernis, dat je af en toe steken laat vallen. Je probeert greep te houden op je werk, maar dat kost je heel veel moeite en energie.

Je krijgt allerlei vage lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en stijve spieren, maar die klachten negeer je. De contacten met collega's en de sociale contacten thuis worden nu als hinderlijk ervaren. Ze willen iets van jou en daar heb je geen zin, noch tijd voor. 's Avonds lig je uitgeblust in de zetel en zap je van het ene tv-programma naar het andere, méér kan je niet opbrengen.

4. Je zelfbeeld neemt af en je hebt niet veel meer over


Je vervreemdt steeds verder van jezelf. Je vaart op je wil en sleept je voort. En dat heb je zelf nauwelijks in de gaten, want je wilt en kunt niet meer voelen. Je zit op je tandvlees en je voelt je ongelukkig, want alles gaat steeds meer energie vragen en die heb je niet meer. Alles voelt aan als "moeten". Je krijgt ernstigere klachten zoals maag -en darmklachten, vage pijnen of hyperventilatie. Deze klachten belemmeren je functioneren. Je komt in en een negatieve spiraal terecht en dekt steeds negatiever over jezelf. Maar je gaat door, want "kop op ... je bent toch geen watje?"

5. Leeg, er is niks meer te geven


Het is op. Je voelt je een robot, leeg, uitgehold... het leven wordt als zinloos en nutteloos ervaren. Complimenten komen niet meer aan, want je wijs jezelf af en leuke dingen bestaan niet meer. Het leven wordt een opgave. Je kunt je bed nog amper uit en een depressie staat dreigend voor de deur. Naast lichamelijke klachten krijg je soms ook last van paniekaanvallen en angststoornissen.

6. Totale instorting, je lichaam neemt het over


En dan op een dag grijpt je lichaam in en neemt het over. Enkele verhalen uit de praktijk: "Opeens kon ik niet meer lopen, ontzettende rugpijn legde me plat, mijn lichaam wilde niet." "Ik kon niet meer naar mijn werk, want ik wist niet meer hoe ik moest autorijden. Ik stond te huilen als een klein kind." "Ik kon geen letter meer lezen, het was abracadabra geworden. Ik werd ontzettende bang."

Je zorgt niet goed meer voor jezelf, dus je lichaam beslist dat je moet stoppen. En wel nu. Dit is een overlevingsmechanisme, want als het lichaam da niet zou doen, hoe lang zou je dan nog doorgaan? Je hebt langzaam steeds meer van jezelf ingeleverd en niet naar je lichaam geluisterd. Je hebt jezelf geestelijk, lichamelijk en emotioneel volledig uitgeput; Wat de achterliggende redenen ook zijn, het is belangrijk dat je herstelt, weer energie opbouwt en leer voor jezelf te zorgen.

Als je zelf ondervindt dat je misschien in een burn-out zit, wacht dan niet langer om professionele hulp te zoeken. Hoe langer je wacht hoe langer het duurt om te behandelen.

Via onze website kan je snel en eenvoudig alle hulpverleners in Vlaanderen terug vinden. 

Author Avatar

Over auteur

Met Beter Gezond willen we gezondheidszorg eenvoudiger toegankelijk maken voor hulpbehoevenden. Heb je een artikel die je graag wil delen op onze website? Stuur een mail naar gaetan@betergezond.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cijfer*