Alles dat je moet weten over Yoga

Alles dat je moet weten over Yoga

Alles dat je moet weten over Yoga

Inleiding


Yoga is een hot topic de laatste jaren. Sinds de populaire opmars zijn er een veelvoud aan varianten bijgekomen. Elk type yoga heeft een eigen uitgangspunt, met daarbij een bijhorende typische techniek en focus. Zoals vele sporten heeft yoga een positieve invloed op je fysiek. Maar yoga is zoveel meer dan enkel een gewone sport om je fitter te voelen.



De yoga zoals we die vandaag kennen is een evolutie van duizenden jaren kennis die overgebracht en herwerkt is van persoon op persoon. Het is intussen een alomvattend systeem die je lichaam en gedachten samenbrengt.

Yoga betekent letterlijk ‘samenbrengen, verenigen, verbinden’. De filosofie van yoga komt dus neer op het samenbrengen van lichaam en geest. Binnen deze stromingen zijn er acht theorieën die de filosofie beoogt.

  • Yama – morele codes; afzien van geweld, liegen, stelen

  • Niyama – naleving van zuiverheid, tevredenheid, tolerantie, studie en herdenking

  • Asana – lichamelijke oefening

  • Pranayama – bewuste ademhalingstechnieken

  • Pratyahara – het naar binnen keren van de geest door verbreking van de aandacht met de zintuigen ter voorbereiding op meditatie

  • Dharana – concentratie, gedachten gericht houden op een element voor een bepaalde periode

  • Dhyana – meditatie, het vermogen om oneindig op een ding, of op niets, te focussen

  • Samadhi – het bereiken van de fundamentele vorm van jezelf


Als yoga voor jou iets nieuws is, kan het goed zijn om voor jezelf eens na te denken welke uitgangspunten voor jou van belang zijn. Hieronder vind je enkele voordelen:

  • Fitter worden

  • Minder stress

  • Leniger worden

  • Gewicht verliezen

  • In verbinding met jezelf komen


Om wegwijs te raken in de wereld van yoga heb ik een overzicht gemaakt met de belangrijkste info rond elk type. Natuurlijk is het zo dat er veel overlappingen zijn met de verschillende varianten.

Asana’s


De houdingen of yoga poses die worden Asana’s genoemd. Dit betekent letterlijk houding. Bij de uitvoering van de oefeningen is het niet alleen belangrijk om de juiste houding aan te houden, maar ook op de focus op de ademhaling onder controle te houden. Je ademt hierbij in door je neus en uit door de mond.

Je ademhaling is je gids. Als je niet meer in staat bent om rustig en gecontroleerd adem te halen, betekent het dat de asana die je probeert die dag te hoog gegrepen is. Je kan dan of een stapje terug doen en een eenvoudiger versie aannemen.

Mantra


Mantra’s zijn woorden of zinnen die gezongen worden, hardop of in gedachten. In yoga worden deze geluiden gezien als de manifestatie van de ultieme realiteit (het universum, zonder de limieten van tijd of ruimte), met de kracht om verandering tot stand te brengen. Mantra’s worden meestal tijdens meditatie gezongen, maar kunnen ook worden gebruikt om een yogales te openen of afsluiten. Soms worden er instrumenten gebruikt om de zang te begeleiden.

OHM

OM, ook wel AUM of OHM, is een van de meest bekende en gebruikte mantra’s. Het wordt gezongen voor en na het beoefenen van asana’s. OM wordt gezien als het begin, het heden, en de toekomst. Het staat voor de oorsprong, oneindigheid en het universum.

Voor gelovigen is OM een manier om hun God te aanbidden. Het geluid van OM brengt je hoofd tot rust en helpt je in een meditatieve staat te glijden. Het zingen van OM aan het begin van de yogales, brengt eenheid in de groep en helpt de groep als een geheel de ademen gedurende de les.


Meditatie


Wie aan yoga denkt, legt vaak de link met meditatie. Je kan stellen dat yoga (of eerder bepaalde vormen ervan) een soort van meditatie is. Je kan er van in trance komen die een diepe ontspanning met zich meebrengt. Meditatie zorgt er ook voor dat je zelfbewustzijn en het bewustzijn van alles om je heen versterkt wordt.

Veel lessen worden geopend door het bepalen van een intentie of een toewijding; bijvoorbeeld liefde (voor jezelf of anderen), mededogen (met je eigen lichaam of met de situatie van een ander), of loslaten (je kan hierbij zelf invullen of het gaat om het loslaten van angst, materiële zaken, emotionele blokkades). De toewijding helpt je focus te vinden wanneer je geest gaat dwalen tijdens de les.

Je kan mediteren door het zingen van mantra’s, met een ‘gids’, via mindfulness. Doorgaans vindt meditatie plaats in een stille ruimte, waar je in een comfortabele positie je aandacht richt op één element, terwijl je ontspannen ademt. Maar je bent absoluut niet verplicht om stil te zitten tijdens meditatie. Sommige mensen mediteren tijdens het wandelen, bidden, of terwijl zij met een creatieve hobby bezig zijn. Vind ook hier wat voor jou werkt, net als bij alle aspecten van yoga.

Namaste


Letterlijk vertaald betekent Namaste ‘ik buig voor jou’; ‘mijn ziel herkent jouw ziel’, een integraal onderdeel van de Indiase cultuur. In India wordt het gebruikt om hallo te zeggen, maar ook doei en dankuwel. In yoga wordt Namaste hoofdzakelijk gebruikt om te bedanken.

Meestal gaat Namaste gepaard met de Anjali Mudra. Mudra’s zijn handgebaren waarbij de vingers het lichaam, de geest, en de ziel vertegenwoordigen. Een mudra is een zegel dat als een symbolisch of ritueel gebaar fungeert. Wanneer je je handen samen brengt in het midden met je handpalmen tegen elkaar aan, verbind je de linker- en rechterhersenhelft. Het is symbolisch voor de verbinding waar yoga voor staat: het samenbrengen van de actieve en ontvankelijke aard.

Verschillende vormen van yoga


Nu je ingeleid bent in de termen en handeling die met yoga gepaard gaan, kan je over gaan naar de verschillende vormen. Deze vormen lopen door elkaar heen, en er is geen betere of slechtere. Je hoeft vooral je eigen weg te vinden, waar jij je het beste bij voelt. Ik heb hieronder slechts een deel van de veel voorkomende vormen beschreven, je vindt uiteraard nog eindeloos andere varianten.

Hatha yoga


Hierbij zijn de belangrijkste pijlers je lichaam en ademhaling leren beheersen. In de naam Hatha komen de Sanskriet-woorden ha (zon) en tha (maan) samen. De zon staat voor actie, de maan voor verinnerlijking. In de Hatha yoga komen die tegengestelde energieën samen. Door je concentratie en adem naar punten in het lichaam te verplaatsen, breng je daar bewustzijn.

De beheersing van de ademhaling is de kern van deze yoga. Deze vorm wil het lichaam reinigen en vervolmaken en via het lichaam de geest beïnvloeden. Het is een zeer praktische vorm van yoga en het is deze vorm van yoga die in het westen het meest bekend is en het meest beoefend wordt. De lotushouding (de zittende houding met gekruiste benen waarbij de voeten op de dijbenen rusten) en de kopstand zijn enkele lichaamshoudingen (asana’s) uit de hatha-yoga.


Ashtanga yoga


Ashtanga Yoga maakt gebruik van vaststaande series van opeenvolgende oefeningen. Het einde van elke oefening vormt het begin voor de volgende oefening, het loopt dynamisch in elkaar over.

Het is een erg gestructureerde vorm van yoga, die zowel fysiek als mentaal soms veeleisend kan zijn. Deze yogastijl is uitermate geschikt voor wie houdt van structuur, een fysieke uitdaging wil en geen blessures heeft.

Nog meer dan andere yogastijlen is Ashtanga Yoga een intense, fysieke en dynamische stijl van yoga. Bijzonder is dat je telkens een vaste serie van yoga houdingen doet, die je steeds in dezelfde volgorde doorloopt. De combinatie van de houdingen en de ademhaling creëren een warmte in je lichaam, die je lichaam zuivert en het soepeler maakt. Met al zijn Zonnegroeten en vinyasas bouw je op korte tijd veel kracht op en zorgen voor een betere doorbloeding van je lichaam. Je zal zweten, maar je zal – zeker in groep – een bijzondere energie voelen tijdens deze practice.

Nidra yoga


Dit is mijn favoriete vorm van yoga, die iets anders is dan de meeste vormen. Nidra Yoga wordt namelijk liggende uitgevoerd. Je kan dit type best gebruiken om te slapen en om tot rust te komen. Het is fysiek niet inspannend en is vooral goed om angsten, piekeren en slaapproblemen te verminderen. Je komt er mentaal en fysiek sterk in contact met jezelf.

Nidra betekent slaap in het sanskriet. Tijdens deze vorm lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. Hierbij balanceer je dus als het ware op het lijntje tussen wakker zijn en slapen.

Yoga Nidra is een oude Yogavorm die lijkt op slapen maar waarbij je niet in slaap valt. Sterker nog, je bent bijna meer alert dan wanneer je wakker bent.
Hierdoor kunnen spanningen die je onbewust vasthoudt, verwerkt worden en kan je lichaam zich op verschillende vlakken compleet ontspannen.

 

Bikram / hot yoga


Bikram yoga bestaat uit een opeenvolging van 26 lichaamshoudingen die gericht zijn op het opwarmen en stretchen van de spieren, de ligamenten en de gewrichten. Dit gebeurt in een hete kamer met een temperatuur van ongeveer 40° C. Door de warmte is dit uitzonderlijk goed voor de spieren en ligamenten. Daarnaast ga je door het overmatig zweten ook veel giftige stoffen afscheiden.

Doordat je veel vocht verliest is het zeker van belang om genoeg water te drinken tijdens en na deze sessies.

Yin Yoga


Yin is de tegenhanger van de yang stijlen van yoga. Yang staat voor dynamiek, inspanning, actie. Deze stijl focust vooral op de spieren, op kracht en soepelheid van ons lichaam. Yin is de zachtere, meer vrouwelijke energie. Met behulp van de zwaartekracht ga je op zoek naar houdingen die je lichaam stretchen of spanning kunnen loslaten.

In Yin yoga blijf je 3 tot 10 minuten in een houding. Ons lichaam bestaat uit meer dan botten en spieren. Bindweefsel of fascia bedekt ons volledige lichaam. Het vormt als een groot spinnenweb de verbinding tussen de huid en de spieren, gewrichten, bloedvaten… Bindweefsel is een stijve substantie, wat maakt dat het meer tijd nodig heeft om er beweging in te brengen. Meteen ook de reden waarom in Yin de houdingen langer worden aangehouden.



Ga eens op zoek naar de verschillende uitvoeringen van deze vormen om zelf te ervaren wat voor jou de betere aanvoelt. De meeste yoga kan je eigenlijk makkelijk op jezelf thuis mee experimenteren.

Probeer in het begin zeker je lichaam niet te ver te pushen in houdingen die niet goed aanvoelen. Bij elke vorm van yoga is de regel dat je je niet hoeft te overdoen. Je limieten opzoeken is oké, maar als het pijn doet, dan ga je beter wat minder hard ertegenaan.

Wil je yoga in je dagelijkse routine inbouwen dan kan je alvast online, bijvoorbeeld op youtube lessen volgen die gratis thuis uit te voeren zijn. Als je wat meer begeleiding wenst kan je bijna in elke gemeente wel ergens yoga volgen.

Ik ben zelf gepassioneerd door yoga en heb er op school, thuis en online al veel mee geoefend. Doorheen de weken, maanden en jaren zal je merken dat je lichaam echt wel flexibeler wordt. Je zal houdingen na een tijd zonder probleem kunnen aannemen waarbij je voordien dacht dat het bijna onmogelijk was.

Author Avatar

Over auteur

Met Beter Gezond willen we gezondheidszorg eenvoudiger toegankelijk maken voor hulpbehoevenden. Heb je een artikel die je graag wil delen op onze website? Stuur een mail naar gaetan@betergezond.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cijfer*